سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

روز پدر در کشورهای مختلف

 

پدر! عزیزم! از تو آموختم چگونه سبک بال زندگی کنم

             تا هجرتم نیز سبک بال باشد.

   این بال های پرواز قناعت و امید و عشق را تو به من بخشیدی.

                                                        روزت مبارک

روز پدر زمانی ست برای بزرگ داشت پدرها، پدر بودن، پیوند میان پدران و مادران و اهمیتی که آن ها در جامعه دارند. در بسیاری از کشورها این روز سومین یکشنبه ماه ژوئن گرامی داشته می شود که هم زمان با روز مادر و در جهت قدردانی از آنان است.

در دوره پهلوی رضا شاه بر پایه گاه شماری ایرانی ۲۴ اسفند (ش) را روز پدر نامید ولی پس از انقلاب اسلامی این روز به ۱۳ ماه رجب (ه.ق) سال روز ولادت حضرت علی بن ابوطالب (ع) منتقل شد.

روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد متولد آرکانزاس آمریکا ایجاد گردید. دختری که تحت تاثیر آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر نیز تلاش کرد. پدر او ویلیام جکسون، یکی از کهنه سربازان آمریکایی بود که در دوران جنگ داخلی این کشور به تنهایی شش فرزندش را در اسپوکین بز رگ کرد و همین امر باعث شد تا سونورا پنج ژوئن سال روز تولد پدرش را به عنوان روز پدر معرفی نماید. درعین حال چون آمادگی لازم برای برگزاری این مراسم را نداشت، مناسبت مذکور به سومین یکشنبه ژوئن منتقل شد. در۱۹۱۶(م) خانواده وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا روز پدر را گرامی داشتند و در۱۹۲۴(م) نیز دیگر رئیس جمهور وقت کالوین کولیج این روز را به عنوان یک روی داد ملی شناخت. به همین دلیل هم بود که روز پدر در آمریکا سومین یکشنبه ماه ژوئن اعلام گردید و اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ (م) در اسپوکین گرامی داشته شد.

در کانادا روز پدر در سومین یکشنبه ماه ژوئن می باشد؛ که معمولاً همه ی افراد، وقت خود را با پدر خانواده سپری می کنند.

در آلمان روز پدر Vatertag هم زمان با عروج حضرت مسیح یعنی سه شنبه چهل روز پس از عید پاک یک روز تعطیل رسمی ست که در برخی از مناطق به آن Mannertag روز مرد یا Herrentag روز آقایان نیز می‌گویند.

در اسپانیا روز پدر  El Día del Padreهم زمان با جشن حضرت یوسف، در ۱۹ ماه مارس بوده که در آن بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها هم تعطیل است.

در استرالیا اولین یکشنبه سپتامبر روز پدر معرفی شده که برای این کار همه ساله در سی و دو شهرستان ایالت ویکتوریا مقام آن‌ ها را گرامی می دارند.

در ایتالیا مطابق سنت‌های کاتولیک ۱۹مارس (روز یوسف مقدس) Festa di SanGiuseppe روز پدر می باشد که تعطیل رسمی نیست.

در ژاپن سومین یکشنبه ژوئن روز پدر معرفی شده، و در کره روز پدر و مادر در هشتم ماه مه و روز غیر تعطیل می باشد.

هم چنین در مالزی سومین یکشنبه ژوئن روز پدر اعلام گردیده و در پاکستان به دلیل عدم تعیین تاریخی مشخص به پیروی از آمریکا سومین یکشنبه ژوئن روز پدر برگزار می شود.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.