سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

پیری والدین، فرصتی بی تکرار

http://www.manabeisf.ir/public/user_data/images/%D9%BE%D8%AF%D8%B1.jpg

 

والدین پیر در خانه‌ی فرزندان

بر اثر تحلیل قوای جسمانی و ذهنی سال خوردگان، تنوع و کثرت مسایل در سال خوردگی امری کاملاً طبیعی به نظر می‌ رسد. از این رو، شاید هیچ دوره‌ای از زندگی مانند سال خوردگی پر مسئله و نگران کننده نباشد، به همین دلیل، افراد مسن برای سالم زیستن، به سازگاری فراوان و توجه و مراقبت بیش تری از جانب فرزندان نیازمندند. سالمندی و با روزگار ضعف هم آغوش گردیدن، یک جریان طبیعی و عمومی در نظام آفرینش است. انسان نیز خواه یا ناخواه زندگی را از دوران کودکی و ناتوانی آغاز کرده، مرحله جوانی و قدرت مندی را پشت سر می گذارد و به تدریج با سختی های روزگار پیری دست و پنجه نرم می کند. لذا با توجه به صنعتی شدن زندگی امروزی و افزایش مشغله های فرزندان، مشاهده می شود که برخی از آنان ترجیح می دهند که والدین خود را در منزل شان نگه داری کنند تا امکان توجه و رسیدگی به آن ها بیش تر گردد. برای مثال ممکن است زمانی فرا برسد که شما از والدین پیرتان دعوت کنید که با هم زندگی کنید. هر چند این تصمیم ممکن است خیلی کارایی خوبی داشته باشد اما می تواند برای هر یک از افراد خانواده توأم با استرس باشد. بنابراین برای به حداقل رساندن این استرس ها توصیه می شود که:

١. درباره تمام چیزها به طور کامل و جامع با یک دیگر صحبت کنید. احتمالاً والدین شما عادت کرده اند که به طور مستقل در منزل شخصی شان زندگی کنند و ممکن است آماده شدن و هماهنگی برای زندگی زیر یک سقف مشترک با افرادی که توقعات و کارهای روزمره خودشان را دارند دشوار باشد.

۲. قبل از جابه جایی آن ها، با صحبت کردن درباره تمام مشکلاتی که امکان بروز آن وجود دارد، یک فضای احترام متقابل ایجاد کنید و سعی نمایید به یک مصالحه دست یابید که برای تمام اعضای خانواده قابل استفاده و کارایی باشد.

٣. با ادب و نزاکت کامل، قوانین خانه را کاملاً شفاف مقرر کنید و بر روی مسئولیت های هر کس و محدودیت هایش در منزل توافق نمایید. هر خانواده ای دارای هویت مختص به خودش است و اضافه کردن والدین پیر به این مجموعه گاهی اوقات باعث به هم ریختن هماهنگی خانواده به طور کلی می گردد حتی اگر در این کار حساسیت و مراقبت بسیار زیادی به خرج دهید.

۴. چنان چه هنوز فرزندان تان با شما زندگی می کنند و راهی خانه ی بخت نشده اند، آن ها را هم در نظر بگیرید. هنگامی که پدربزرگ و مادربزرگ به خانواده اضافه می شوند ممکن است هماهنگ شدن با شرا یط جدید برای فرزندان و جوانان دشوارتر باشد پس بهتر است برای هر یک از اعضای خانواده محدودیت ها و قوانینی که بتواند در عین حال با آن ها کارهایش را انجام دهد تعیین کنید. لازم است که فرزندان تان نسبت به پدر و مادربزرگ شان با ملاحظه باشند.

۵. مطمئن شوید که هر یک از اعضای خانه آزادی و فضای شخصی خود را داشته باشند. این می تواند شامل افزودن یک سوییت مجزا به منزل تان، نصب یک دستشویی اضافی و یا حتی بازچیدن مجدد منزل تان هم گردد. چرا که هر چند والدین تان دیگر در منزل شخصی شان زندگی نمی کنند اما هنوز هم خواهان داشتن فضا و مقداری ساعات شخصی و خصوصی برای خودشان هستند.

۶. مشخص کنید که هر چیز، باید در کجا قرار گیرد که البته ممکن است این موضوع عادی و غیر مهم به نظر برسد اما با کمی تفکر در می یابید که این طور نیست. والدین تان به وسیله ی اسباب، اموال و دارایی های شان طی سال ها احاطه شده اند لذا شاید لازم باشد چیزهایی فروخته و یا به اقوام داده شود و یا در انباری نگه داری گردد.

٧. یک بودجه، تنظیم و تدبیر کنید. آیا والدین تان با بخشی از حقوق بازنشستگی شان در مخارج زندگی سهیم اند یا شما باید تمام هزینه ها را بپردازید؟

٨. هرگز از پیش فرض به ویژه در مسایل مالی استفاده ننمایید. درباره موقعیت و شرایط در وقت مناسبش بحث کنید.

٩. اگر والدین علاقمند به انجام کارهای منزل هستند و از توانایی لازم نیز برخوردارند، به آن ها اجازه این کار را بدهید چرا که بسیاری از بزرگ ترها، ارزش و اعتبارشان را به مفید بودن خود گره می زنند و چنان چه تمام یا بخش مهمی از وظایف روزمره شان توسط یک نفر دیگر انجام شود به لحاظ عاطفی و روانی صدمه می بینند.

١٠. والدین تان را تشویق کنید تا استقلال شان را حفظ نموده و فعال بمانند. این کار می تواند باعث سلامت جسمانی و روانی خود و پدر و مادرتان شود.

١١. صبور باشید. هماهمنگ شدن با شرایط جدید برای اعضای خانواده کمی وقت گیر است.

هشدارها و نکات

١. سعی کنید که مرتباً برنامه های گفتگوی خانوادگی برگزار نمایید تا هر کس بتواند درباره مسایل و مشکلاتش با دیگران حرف بزند چرا که گاهی اوقات صحبت کردن در مورد موضوعات دشوار در جمع، آسان تر و بهتر صورت می پذیرد.

۲. اگر والدین تان دارای مشکلات جسمانی هستند یک سیستم تماس اورژانسی درست کنید و مطمئن شوید که همه اعضای خانواده با آن آشنا می گردند. این سیستم می تواند یک زنگ اضطراری در حمام، دستشویی و اتاق خواب و یا یک دستگاه تلفن موبایل و یا یک پیجر باشد.

٣. ملاحظات ایمنی برای بچه ها و کم سن ترها را نیز در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که والدین تان، بچه ها را با داروها و بطری های غیر مجاز تنها نمی گذارند. هم چنین بچه ها هم نباید اسباب بازی های شان را روی پله ها و در مسیر رفت و آمد سالمندان رها نمایند.

۴. مراقبت از افراد مسن مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد است پس تلاش کنید تا زمان کافی برای خود، همسر و فرزندان تان هم اختصاص دهید. از طرف دیگر اگر در مسئولیت های خانوادگی غرق شده اید تنها کافی ست که برای کمک گرفتن از یک نفر و یا گردشی یک روزه برنامه ریزی نمایید.






منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.