سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

سالمندها - خاطره

نگاهی به وضعیت سالمندان - پزشکی سالمندان - داستانهای سالمندان - مدیر خانم بشیری

خوش تیپ حتی در سالمندی

 

"مریم"، دانش‌آموز کلاس اول دبستان در مورد خانواده اش میگوید: بابا بزرگ من، خوشتیپترین پدر بزرگ دنیاست. او با موهای جو گندمی اش همیشه لباس‌های تمیز به تن می کند و کفش‌های براق واکسزده و شلوار اتو کشیده می پوشد که هیچ وقت چروک نمی‌ شود. هنگامی که عطر خوش بویش را می‌ شنوم، می‌ فهمم که بابا بزرگم آمده است. "سعید" هم مادر بزرگ خود را زیبا و دوست داشتنی توصیف می‌کند و میگوید: گرچه مادر بزرگ من به مادر بزرگ قصه‌ها زیاد شباهتی ندارد، اما خیلی دوستش دارم. او بیش تر شبیه مادرم می باشد و اصلاً احساس نمیکنم که پیر و ناتوان است. پدر بزرگم همیشه به من میگوید: "پدر جان اگر بزرگ شدی و قصد ازدواج داشتی یک زن بگیر مثل مادر بزرگت. من هیچ وقت او را ژولیده و نامرتب ندیده‌ام." حرف ِ بابا بزرگ درست است، مادر بزرگ نمیگذارد رنگ موهایش زشت شود و همیشه به خودش می‌رسد. لباس‌های قشنگ می‌ پوشد و همان‌ طور که خانه را مرتب نگه میدارد خودش هم مرتب می باشد. او زنی بسیار دوست داشتنی است.

ابر قهرمان های خانواده 

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها الگوهای خانواده‌اند. پیر شدن مجوزی برای رها کردن سر و شکل خود و نامرتب بودن نیست. تصویری که ما از مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌های خود در ذهن داریم تا ابد باقی میماند و گاهی به شکل ابر قهرمان ما در ذهن کودکی‌ مان تثبیت می‌شود. ما از آن ها الگو میگیریم به طوری که ناخود آگاه زندگی مان را شکل می‌ دهند. پس چه بهتر که سعی کنیم به عنوان یک الگوی دوست داشتنی برای فرزندان مان در همه مقاطع زندگی، زنان و مردانی قوی، محکم، تمیز، مرتب، جذاب و خوشتیپ باشیم به گونه ای که آن ها یک روز به پیر شدن خود افتخار کنند نه از آن بترسند. من همیشه عاشق بوی عطری بودم که از داخل کمد چوبی مادر بزرگم میآمد و یادم هست تا آخرین روزهای عمرش نگران مرتب بودن روسری، موها، لباس‌ها و چادرش بود. او همیشه در نظر من یک زن تمام عیار می باشد. این همان تصویری است که از بزرگترهای مان در ذهن مان می‌ ماند.

برای نوه ها جذاب باشید.

بسیار دیده‌ام بابا بزرگ‌هایی را که ریش‌های شان بچه‌های کوچک تر را اذیت می‌ کند و آن ها که از بوسیده شدن فرار می‌ کنند. یکی می‌گوید: بابا بزرگ ریش سیخ سیخی دارد و آن یکی اذعان می‌ دارد که دندان‌های مصنوعی مامان بزرگ ترسناک است. کودکی از این که بابا بزرگ دندان هایش را مسواک نمی کند شاکی ست و دیگری از اینکه مامان بزرگ وقتی خیس عرق است او را میبوسد.

می توانید سر بچه‌ها را ببوسید. همان‌ طور که خودتان دوست ندارید کسی را که بغل میکنید تا ببوسید بوی عرق بدهد یا صورتش خیس باشد بچه‌ها هم دوست ندارند. برای بوسیدن آن ها دیر نمی‌ شود. هر وقت آمادگی داشتید این کار را بکنید، اما مراقب چهره‌ای که از خود در ذهن آن ها میسازید، باشید. 

"طلعت زمانی"، بانوی ٧۵ ساله‌ای است که دوست دارد همیشه مرتب باشد. او میگوید: هر چقدر هم که پیر باشیم نباید خود را طوری درست کنیم که نوه‌های مان از قیافه های مان وحشت کنند. این وضعیت آن ها را از پیری میترساند. من دوستی دارم که می‌ گذارد ابروهایش داخل چشمش بروند و ریشش لای گره روسری‌اش. می‌ گوید اگر صورتم را اصلاح‌ و ابروهایم را مرتب کنم، مردم میخندند و از من گذشته است. در حالی که مردم به دیدن قیافه ما هر جوری که همیشه است، عادت می‌ کنند و همان را به یاد میآورند. این کارها نظافت و مرتب بودن به شمار می رود و خدا نیز دوست دارد بنده‌هایش تمیز و مرتب باشند. آراستگی با بزک دوزک کردن در سن سالمندی فرق دارد. مادر بزرگ باید به گونه ای باشد که وقتی نوه او صورتش را میبوسد یواشکی لب‌هایش را با پشت دست پاک نکند و وقتی میخواهد او را بغل بگیرد، فرار نکند. ورزش یکی از رازهای سلامت است پس سعی کنید تا روزی نیم ساعت از وقت خود را برای آن بگذارید. تناسب اندام شما را سر حال و زیبا نگاه میدارد. مراقب تغذیه خود باشید و سلامت بخورید و بنوشید.

خنده زیباترین زینت چهره شماست، آن را فراموش نکنید.

پوشاک کهنه خود را با وصله و پینه نگه ندارید بلکه باید آن ها را دور بیندازید و از لباس‌های مخصوص میهمانی، در جمع‌ خانوادگی استفاده کنید. طوری لباس بپوشید که انگار همیشه قرار است به شما امتیاز بدهند. در عین حال کفش‌ها و جامه‌های راحت و استاندارد انتخاب نمایید. به عنوان مثال کفش های پاشنه بلند هر چقدر که جذاب باشند برای سلامتی شما مناسب نیستند.

 

 

منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.